2019-06-11

Regulamin organizacyjny Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Białymstoku

 

Załącznik do zarządzenia nr 23/2022

Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektora

Ochrony Środowiska

z dnia 24.11.2022 r.

 

REGULAMIN ORGANIZACYJNY

WOJEWÓDZKIEGO INSPEKTORATU OCHRONY ŚRODOWISKA W BIAŁYMSTOKU

 

ustalony w dniu 24 listopada 2022 r.

przez Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska

 

ROZDZIAŁ I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1. 1.    Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Białymstoku działa w ramach zespolonej administracji rządowej i obejmuje swoim zasięgiem teren województwa podlaskiego.

2. Wojewódzki Inspektorat zapewnia Podlaskiemu Wojewódzkiemu Inspektorowi Ochrony Środowiska realizację zadań ustalonych w ustawach i przepisach odrębnych oraz w ogólnych kierunkach działania organów Inspekcji Ochrony Środowiska ustalanych przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska.

3. Ilekroć w regulaminie jest mowa o:

1)          Wojewodzie – należy przez to rozumieć Wojewodę Podlaskiego;

2)          Wojewódzkim Inspektorze – należy przez to rozumieć Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska;

3)          Zastępcy Wojewódzkiego Inspektora – należy przez to rozumieć Zastępcę Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska;

4)          Kierowniku komórki organizacyjnej – należy przez to rozumieć Kierowników Delegatur, Naczelników Wydziałów, Głównego Księgowego, Kierowników Działów;

5)          Wojewódzkim Inspektoracie  - należy przez to rozumieć Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Białymstoku;

6)          komórce organizacyjnej – należy przez to rozumieć Delegaturę, Wydział, Dział
i samodzielne stanowisko pracy;

7)          Delegaturze – należy przez to rozumieć Delegatury w Łomży i w Suwałkach;

8)          Regulaminie – należy przez to rozumieć regulamin organizacyjny Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Białymstoku;

9)          ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1070 z późn.zm.).

§ 2.1.     Wojewódzkim Inspektoratem kieruje Wojewódzki Inspektor, przy pomocy Zastępcy Wojewódzkiego Inspektora oraz Kierowników komórek organizacyjnych.

3. Wojewódzki Inspektorat jest jednostką budżetową.

4. Wojewódzki Inspektorat jest dysponentem budżetu trzeciego stopnia.

5. Wojewódzki Inspektor samodzielnie realizuje budżet Wojewódzkiego Inspektoratu na podstawie przepisów dotyczących jednostek budżetowych.

§ 3.   Regulamin Wojewódzkiego Inspektoratu określa:

1)          zadania Wojewódzkiego Inspektoratu;

2)          strukturę organizacyjną Wojewódzkiego Inspektoratu;

3)          uprawnienia do podejmowania decyzji oraz podpisywania dokumentów i pism;

4)          zakresy działania komórek organizacyjnych Wojewódzkiego Inspektoratu.

ROZDZIAŁ II

ZADANIA WOJEWÓDZKIEGO INSPEKTORATU

§ 4.  Do zadań Wojewódzkiego Inspektoratu w szczególności należy:

1)          kontrola podmiotów korzystających ze środowiska w rozumieniu ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1973 z późn. zm.)
w zakresie:

a)     przestrzegania przepisów o ochronie środowiska,

b)     przestrzegania decyzji ustalających warunki korzystania ze środowiska oraz przestrzegania zakresu, częstotliwości i sposobu prowadzenia pomiarów wielkości emisji i jej wpływu na stan środowiska,

c)     przestrzegania przepisów dotyczących zawartości siarki w ciężkim oleju opałowym stosowanym w instalacjach energetycznego spalania paliw oraz w oleju do silników statków żeglugi śródlądowej,

d)     eksploatacji instalacji i urządzeń chroniących środowisko przed zanieczyszczeniem,

e)     przestrzegania przepisów o gospodarce opakowaniami oraz odpadami opakowaniowymi,

f)      przestrzegania przepisów o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej,

g)     postępowania z substancjami zubożającymi warstwę ozonową oraz z fluorowanymi gazami cieplarnianymi i pozostałymi fluorowanymi gazami cieplarnianymi, o których mowa w ustawie z dnia 15 maja 2015 r. o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2065) oraz z produktami i urządzeniami zawierającymi te substancje lub gazy lub od nich uzależnionymi, z wyłączeniem systemów ochrony przeciwpożarowej i gaśnic zawierających te substancje lub gazy,

h)     przestrzegania przepisów ustawy z dnia 22 czerwca 2001 r. o mikroorganizmach i organizmach genetycznie zmodyfikowanych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 546), w zakresie wymagań określonych w zezwoleniach na prowadzenie zakładu inżynierii genetycznej albo w zgodach na zamierzone uwolnienie organizmów genetycznie zmodyfikowanych do środowiska w zakresie postępowania z odpadami, w tym powstającymi podczas zamkniętego użycia organizmów genetycznie zmodyfikowanych oraz po zakończeniu zamierzonego uwolnienia organizmów genetycznie zmodyfikowanych do środowiska,

i)      przestrzegania przepisów o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji,

j)      przestrzegania przepisów o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, z wyjątkiem przepisów art. 37 i art. 39 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1622),

k)     przestrzegania przepisów o bateriach i akumulatorach, z wyjątkiem przestrzegania przez sprzedawców detalicznych i sprzedawców hurtowych przepisów art. 8, art. 9, art. 10 ust. 1, art. 11, art. 31 ust. 3, art. 48-50, art. 53 oraz art. 54 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1113),

l)      przestrzegania przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 699 z późn.zm.);

2)               kontrola przestrzegania przepisów ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1297 z późn. zm.);

3)               podejmowanie decyzji wstrzymujących działalność prowadzoną z naruszeniem wymagań związanych z ochroną środowiska lub naruszeniem warunków korzystania ze środowiska;

4)               przeciwdziałanie poważnym awariom oraz sprawowanie nadzoru nad usuwaniem ich skutków;

5)               wykonywanie zadań związanych ze zbieraniem danych do Europejskiego Rejestru Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń oraz prowadzeniem Krajowego Rejestru Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń;

6)               wykonywanie zadań określonych w ustawie z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1029 z późn. zm.);

7)               udział w przekazywaniu do użytkowania obiektów lub instalacji realizowanych jako przedsięwzięcia mogące zawsze znacząco lub potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko;

8)               wykonywanie zadań w zakresie zapobiegania szkodom w środowisku i ich naprawy;

9)               wykonywanie zadań określonych w przepisach o międzynarodowym przemieszczaniu odpadów;

10)           wykonywanie zadań określonych w ustawie z dnia 10 lipca 2008 r. o odpadach wydobywczych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1972 z późn. zm.);

11)           kontrola wyrobów wprowadzonych do obrotu lub oddanych do użytku, podlegających ocenie zgodności w zakresie spełniania przez nie zasadniczych lub innych wymagań dotyczących ochrony środowiska;

12)           wykonywanie zadań z zakresu:

a)     ustawy z dnia 25 lutego 2011 r. o substancjach chemicznych i ich mieszaninach (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1816),

b)     rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) i utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniającego dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE (Dz. Urz. UE L 396 z 30.12.2006, str. 1, z późn. zm.),

c)     rozporządzenia (WE) nr 648/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie detergentów (Dz. Urz. UE L 104 z 08.04.2004, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 34, str. 48, z późn. zm.),

d)     rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 649/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. dotyczące wywozu i przywozu niebezpiecznych chemikaliów (wersja przekształcona) (Dz. U. UE. L. z 2012 r. Nr 201, str. 60 z późn. zm.),

e)     rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin, zmieniającego i uchylającego dyrektywy 67/548/EWG i 1999/45/WE oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 (Dz. Urz. UE L 353 z 31.12.2008, str. 1, z późn. zm.)

- w zakresie zagrożeń dla środowiska,

13)           wykonywanie zadań wynikających z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 995/2010 z dnia 20 października 2010 r. ustanawiającego obowiązki podmiotów wprowadzających do obrotu drewno i produkty z drewna (Dz. Urz. UE L 295
z 12.11.2010, str. 23);

14)           wykonywanie zadań dotyczących przeprowadzania kontroli przestrzegania przepisów ustawy z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1092 z późn. zm.) w zakresie emisji gazów cieplarnianych objętych systemem oraz szacowanie wielkości emisji gazów cieplarnianych z instalacji lub z operacji lotniczej, o którym mowa w art. 87 ust. 4 i art. 88 ust. 1 tej ustawy;

15)           przeprowadzanie kontroli, o której mowa w art. 168a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska;

16)           współdziałanie w zakresie ochrony środowiska z innymi organami kontroli, organami ścigania i wymiaru sprawiedliwości, innymi organami administracji państwowej
i organami samorządu terytorialnego oraz obrony cywilnej, a także organizacjami społecznymi;

17)           wykonywanie zadań określonych w ustawie z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2233 z późn. zm.);

18)           wykonywanie zadań określonych w ustawie z dnia 19 lipca 2016 r. o dostępie do zasobów genetycznych i podziale korzyści z ich wykorzystania (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1594) oraz wynikających z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 511/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie środków zapewniających zgodność użytkowników w Unii z wymogami wynikającymi z Protokołu z Nagoi dotyczącego dostępu do zasobów genetycznych oraz uczciwego i sprawiedliwego podziału korzyści wynikających
z wykorzystania tych zasobów (Dz. Urz. UE L 150 z 20.05.2014, str. 59) i rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/1866 z dnia 13 października 2015 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 511/2014 w odniesieniu do rejestru kolekcji, monitorowania zgodności użytkowników
i najlepszych praktyk (Dz. Urz. UE L 275 z 20.10.2015, str. 4);

19)           wykonywanie zadań wynikających z ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 214);

20)           kontrola przestrzegania przepisów ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1645);

21)           wykonywanie zadań określonych w przepisach ustawy z dnia 15 lipca 2020 r.
o systemach homologacji typu UE i nadzoru rynku silników spalinowych przeznaczonych do maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach (Dz. U. z 2020 r. poz. 1339);

22)           ściganie przestępstw przeciwko środowisku określonych w Kodeksie karnym oraz wykroczeń określonych w Kodeksie wykroczeń i ustawach wymienionych w ust. 1,
w tym wnoszenie i popieranie aktów oskarżenia;

23)           współpraca z Szefem Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych w zakresie niezbędnym do realizacji jego zadań ustawowych;

24)           realizacja zadań obronnych i obrony cywilnej zgodnie z zakresem działania określonym odrębnymi przepisami;

25)           opracowanie i utrzymanie w aktualności kart realizacji zadań operacyjnych wynikających z Planu Operacyjnego Funkcjonowania Województwa Podlaskiego w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa i wojny;

26)           wykonywanie zadań związanych z reklamowaniem osób od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i wojny;

27)           realizacja zadań określonych w dokumentacji stałego dyżuru;

28)           planowanie i realizacja szkolenia obronnego;

29)           wykonywanie innych zadań określonych odrębnymi przepisami.

ROZDZIAŁ III

STRUKTURA ORGANIZACYJNA WOJEWÓDZKIEGO INSPEKTORATU

§ 5.1.     Wojewódzki Inspektor jest służbowym przełożonym wszystkich pracowników Wojewódzkiego Inspektoratu. Kieruje pracą Wojewódzkiego Inspektoratu na zasadzie jednoosobowego kierownictwa.

2.   Wojewódzki Inspektor podejmuje samodzielnie decyzje dotyczące zatrudniania, zwalniania i awansowania pracowników Wojewódzkiego Inspektoratu.

3.   Wojewódzki Inspektor prowadzi działalność na podstawie rocznych planów pracy, tworzonych na postawie wytycznych do planów kontroli oraz rocznych planów finansowych.

4.   Wojewódzki Inspektor realizuje Budżet Wojewódzkiego Inspektoratu w oparciu o przepisy odnoszące się do jednostek budżetowych.

§ 6.1.    W skład Wojewódzkiego Inspektoratu wchodzą:

1)      Delegatury Wojewódzkiego Inspektoratu w Łomży i w Suwałkach;

2)      Wydział Inspekcji;

3)      Wydział Zwalczania Przestępczości Środowiskowej;

4)      Wydział Prawny;

5)      Wydział Budżetu, Finansów i Egzekucji Należności;

6)      Wydział Administracyjno-Techniczny;

7)      Wydział Organizacji, Kadr i Szkolenia;

8)      samodzielne stanowisko pracy ds. przeciwpożarowych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy;

9)      samodzielne stanowisko pracy ds. obronnych;

10)   samodzielnego stanowiska pracy ds. ochrony informacji niejawnych.

        2. Schemat organizacyjny Wojewódzkiego Inspektoratu przedstawia załącznik Nr 1 do Regulaminu.

§ 7.    W skład Delegatur w Łomży i w Suwałkach wchodzą:

1)      Dział Inspekcji;

2)      samodzielne stanowisko pracy ds. administracyjno-technicznych.

§ 8.1.     Zakres kompetencyjny działania Delegatury w Łomży obejmuje zasięgiem: powiat grodzki Łomża oraz powiaty ziemskie: Łomża, Kolno, Zambrów, Wysokie Mazowieckie.

2.   Zakres kompetencyjny działaniaDelegatury w Suwałkachobejmuje zasięgiem: powiat grodzki Suwałki oraz powiaty ziemskie: Suwałki, Augustów, Sejny, Grajewo.

3.   Pracą Delegatury kieruje Kierownik Delegatury.

4.   Kierownik Delegatury podlega służbowo Wojewódzkiemu Inspektorowi.

§ 9.   Wojewódzki Inspektor ustala liczbę pracowników w poszczególnych komórkach organizacyjnych oraz dokonuje zmian, w zależności od zakresu aktualnie realizowanych zadań.

ROZDZIAŁ IV

UPRAWNIENIA DO PODEJMOWANIA DECYZJI ORAZ PODPISYWANIA DOKUMENTÓW I PISM

§ 10.1.   Do wyłącznej akceptacji i podpisu Wojewódzkiego Inspektora zastrzeżone są:

1)       informacje i materiały przedkładane:

a)   ministrowi właściwemu do spraw klimatu i środowiska,

b)  Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska,

c)   Wojewodzie,

d)  organom kontroli państwowej,

e)   organom ścigania i wymiaru sprawiedliwości,

f)    organom administracji rządowej i samorządowej w województwie;

2)       decyzje i dokumenty w sprawach osobowych pracowników;

3)       odpowiedzi na wystąpienia organów kontroli zewnętrznej;

4)       decyzje i dokumenty w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego;

5)       dokumenty związane z obronnością i obroną cywilną;

6)       decyzje administracyjne, postanowienia i zarządzenia pokontrolne;

7)       wszelkie sprawy związane z realizacją planu finansowego Wojewódzkiego Inspektoratu;

8)       sprawozdanie finansowe (bilans wraz z załącznikami);

9)       inne sprawy określone każdorazowo przez Wojewódzkiego Inspektora.

2.   Wojewódzki Inspektor zapewnia funkcjonowanie adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej.

3.   Zastępca Wojewódzkiego Inspektora podpisuje dokumenty z zakresu jego działania nienależące do wyłącznej aprobaty Wojewódzkiego Inspektora, a w razie nieobecności również sprawy wymienione w ust.1 pkt. 1- 6.

4.   Kierownik Delegatury podpisuje dokumenty i pisma nienależące do wyłącznej aprobaty Wojewódzkiego Inspektora i wynikające z upoważnienia Wojewódzkiego Inspektora do prowadzenia na terenie swojego działania spraw i wydawania decyzji administracyjnych. W czasie nieobecności Kierownika Delegatury decyzje podejmuje osoba upoważniona przez Wojewódzkiego Inspektora na wniosek Kierownika Delegatury.

5.   Pisma, z których wynikają określone zobowiązania i skutki finansowe, wymagają parafowania przez Głównego Księgowego.

6.   Wszystkie umowy zawierane przez Wojewódzki Inspektorat muszą być parafowane pod względem prawnym przez osobę upoważnioną przez Wojewódzkiego Inspektora.

7.   Wojewódzki Inspektor może upoważnić pracownika do podpisywania pism w określonym zakresie spraw.

8.   Wyjazdy służbowe krajowe i zagraniczne Wojewódzkiego  Inspektora  odbywają się za zgodą Wojewody.

9.   Na wyjazdy służbowe krajowe i zagraniczne Zastępcę Wojewódzkiego Inspektoradeleguje Wojewódzki Inspektor.

§ 11.      Do obowiązków i uprawnień Zastępcy Wojewódzkiego Inspektora należy w szczególności:

1)      zastępowanie Wojewódzkiego Inspektora w okresie gdy nie może on pełnić obowiązków  służbowych;

2)      reprezentowanie Wojewódzkiego Inspektoratu w kontaktach z innymi urzędami i instytucjami w sprawach objętych zakresem działania Wojewódzkiego Inspektoratu, a niezastrzeżonych dla Wojewódzkiego Inspektora;

3)      sprawowanie nadzoru nad prawidłowym i terminowym wywiązywaniem się z zadań należących do zakresu działania Wojewódzkiego Inspektoratu;

4)      opracowywanie projektów rocznych planów pracy Wojewódzkiego Inspektoratu na podstawie planów przedstawionych przez Kierowników Delegatur oraz Kierowników komórek organizacyjnych Wojewódzkiego Inspektoratu;

5)      sprawowanie nadzoru nad prowadzeniem działalności kontrolnej przez Wojewódzki Inspektorat i jego Delegatury;

6)      raportowanie do Unii Europejskiej;

7)      realizacja porozumień z innymi instytucjami oraz sporządzanie rocznych podsumowań z wykonania tych porozumień;

8)     wnioskowanie w sprawach zatrudnienia pracowników, ich wynagrodzenia, awansowania i odznaczania;

9)      współpraca z mediami w zakresie działania Wojewódzkiego Inspektoratu;

10)   prowadzenie współpracy z organami administracji rządowej i samorządowej oraz organizacjami społecznymi w zakresie ochrony środowiska.

11)   inne sprawy określone każdorazowo przez Wojewódzkiego Inspektora

§ 12.      Do obowiązków i uprawnień Kierowników Delegatur należy w szczególności:

1)      planowanie, organizowanie i kierowanie pracą Delegatury, w celu terminowego i zgodnego z przepisami wykonywania zadań ustalonych dla Delegatury w regulaminie;

2)      prowadzenie spraw i wydawanie na terenie swojego działania decyzji administracyjnych, w zakresie wynikającym z upoważnienia Wojewódzkiego Inspektora;

3)      przydzielanie zadań pracownikom Delegatury, udzielanie wskazówek i pomocy w realizacji tych zadań;

4)      współdziałanie z poszczególnymi komórkami organizacyjnymi;

5)      wnioskowanie do Wojewódzkiego Inspektora w sprawach zatrudnienia, awansowania, nagradzania i wyróżniania oraz stosowania sankcji dyscyplinarnych wobec pracowników Delegatury oraz dokonywanie okresowych ocen ich pracy;

6)      ponoszenie odpowiedzialności za mienie Delegatury i stwarzanie zgodnych z przepisami bhp i ppoż. warunków pracy;

7)      sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem dyscypliny pracy oraz właściwym wykorzystywaniem czasu pracy przez pracowników Delegatury;

8)       nadzór nad przekazywaniem dokumentów Delegatury do poszczególnych komórek organizacyjnych oraz archiwum zakładowego zgodnie z instrukcją archiwalną.

§ 13.      Obowiązki i odpowiedzialność Głównego Księgowego regulują przepisy o finansach publicznych oraz o rachunkowości.

§14        Do obowiązków i uprawnień kierowników komórek organizacyjnych Wojewódzkiego Inspektoratu należy:

1)      planowanie, organizowanie i kierowanie pracą komórki, w celu terminowego i zgodnego z przepisami wykonywania zadań ustalonych dla komórki organizacyjnej w Regulaminie;

2)      przydzielanie zadań pracownikom, udzielanie wskazówek i pomocy w realizacji tych zadań;

3)      współdziałanie z innymi komórkami organizacyjnymi;

4)      wnioskowanie do bezpośredniego przełożonego w sprawach zatrudniania, awansowania, nagradzania i wyróżniania oraz stosowania sankcji dyscyplinarnych wobec podległych pracowników, a także dokonywanie okresowych ocen ich pracy;

5)      organizowanie narad pracowników podległej komórki organizacyjnej dla omówienia i oceny realizacji zadań oraz przedstawiania dalszych kierunków i sposobów działania;

6)      sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów dotyczących porządku oraz zabezpieczenia informacji niejawnych;

7)      przeprowadzanie kontroli przestrzegania dyscypliny pracy oraz właściwego wykorzystywania czasu pracy przez podległych pracowników;

8)      przeprowadzanie instruktarzu stanowiskowego podległych pracowników w zakresie bhp i ochrony ppoż. na stanowiskach pracy i stałe kontrolowanie przestrzegania tych przepisów;

9)   organizowanie kontroli zarządczej w podległej komórce organizacyjnej;

10)   opracowywanie projektów aktów wewnętrznych dotyczących zakresu działania komórki organizacyjnej;

11)   przygotowywanie opisów stanowisk i zakresów czynności podległym pracownikom.

§ 15.    Do obowiązków i uprawnień samodzielnego  stanowiska pracy należy:

1)      samodzielne wykonywanie w sposób prawidłowy i terminowy zadań ustalonych w Regulaminie i zakresie czynności;

2)      opracowywanie projektów ocen i opinii oraz formułowanie wniosków i propozycji w zakresie prowadzonych spraw;

3)      współdziałanie w realizacji zadań z innymi komórkami organizacyjnymi;

4)      przestrzeganie przepisów dotyczących porządku, dyscypliny pracy, zachowania informacji niejawnych oraz przestrzeganie postanowień instrukcji kancelaryjnej.

§ 16.1.      Do obowiązków i uprawnień pracownika Wojewódzkiego Inspektoratu należy:

1)      znajomość przepisów prawnych i wytycznych w zakresie wykonywanej pracy w Wojewódzkim Inspektoracie oraz głównych zadań Inspekcji Ochrony Środowiska;

2)      wykonywanie powierzonych spraw zgodnie ze stanem faktycznym i obowiązującymi przepisami;

3)      podejmowanie samodzielnych inicjatyw w celu usprawnienia wykonywanych zadań na stanowisku pracy;

4)      przestrzeganie postanowień instrukcji kancelaryjnej;

5)      przestrzeganie przepisów dotyczących porządku, przepisów bhp i ochrony ppoż.;

6)      przestrzeganie przepisów o ochronie informacji niejawnych;

7)      przestrzeganie dyscypliny pracy i pełne wykorzystywanie czasu pracy na wykonywanie zadań służbowych;

2.   Pracownicy Wojewódzkiego Inspektoratu ponoszą odpowiedzialność służbową przed bezpośrednim przełożonym za wykonanie poleconych zadań.

§ 17.      Kierownicy Delegatur i komórek organizacyjnych przygotowują podległym pracownikom zakresy czynności, określając zadania, uprawnienia, odpowiedzialność oraz zasady zastępstwa w czasie ich nieobecności.

§ 18.      Wojewódzki Inspektor zatwierdza zakresy czynności pracowników Wojewódzkiego Inspektoratu.

 

 

 

ROZDZIAŁ V

ZAKRESY DZIAŁANIA KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH WOJEWÓDZKIEGO INSPEKTORATU

§ 19.1.      Do głównych zadań Wydziału Inspekcji należy:

1)          prowadzenie działalności kontrolnej w zakresie określonym w art. 2 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy;

2)          prowadzenie spraw związanych z udziałem Wojewódzkiego Inspektora w przekazywaniu do użytkowania obiektów lub instalacji realizowanych jako przedsięwzięcia mogące zawsze znacząco lub potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko;

3)          przygotowywanie projektów decyzji wstrzymujących działalność prowadzoną z naruszeniem wymagań związanych z ochroną środowiska lub naruszeniem warunków korzystania ze środowiska;

4)          prowadzenie spraw związanych z międzynarodowym przemieszczaniem odpadów;

5)          współdziałanie w akcji zwalczania poważnych awarii z organami właściwymi do jej prowadzenia;

6)          badanie przyczyn powstawania oraz sposobów likwidacji skutków poważnych awarii i nadzór nad ich usuwaniem;

7)          prowadzenie rejestru zakładów, których działalność może być przyczyną wystąpienia poważnej awarii, w tym zakładów o zwiększonym ryzyku wystąpienia awarii i o dużym ryzyku wystąpienia awarii w rozumieniu przepisów o ochronie środowiska;

8)          wykonywanie zadań związanych ze zbieraniem danych do Europejskiego Rejestru Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń oraz prowadzeniem Krajowego Rejestru Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń;

9)          wykonywanie zadań wynikających z rozporządzenia nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń w zakresie chemikaliów (REACH);

10)       prowadzenie postępowań administracyjnych w związku z naruszeniem wymagań ochrony środowiska, w tym przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych, zarządzeń, zaleceń oraz wystąpień pokontrolnych;

11)       prowadzenie spraw związanych z egzekucją obowiązków o charakterze niepieniężnym;

12)       współdziałanie w zakresie ochrony środowiska z innymi organami kontrolnymi, organami ścigania i wymiaru sprawiedliwości oraz organami administracji państwowej i rządowej, samorządu terytorialnego i obrony cywilnej, a także organizacjami społecznymi;

13)       prowadzenie rejestru decyzji o wymiarze kar pieniężnych i odroczeniu terminu płatności kar pieniężnych;

14)       nakładanie grzywien w drodze mandatu karnego za stwierdzone nieprawidłowości i uchybienia w zakresie przestrzegania przepisów o ochronie środowiska;

15)       przygotowywanie informacji i sprawozdań z zakresie swojej działalności dla potrzeb organów administracji rządowej i samorządowej;

16)       opracowywanie wniosków o ukaranie do sądu oraz wystąpień do prokuratury;

17)       kontrola wnoszenia opłat za korzystanie ze środowiska;

18)       opiniowanie raportów o bezpieczeństwie zakładów o dużym ryzyku;

19)       obsługa klientów w zakresie przyjmowania wniosków o interwencję, skarg i wniosków, informowania o obowiązujących przepisach prawa regulujących daną sprawę oraz przyjmowanie wymaganych dokumentów potrzebnych do rozpatrzenia sprawy;

20)       prowadzenie spraw związanych z toczącymi się postępowaniami w sprawach
o wykroczenia wszczynanymi na wniosek Wojewódzkiego Inspektora;

21)       przygotowywanie materiałów na potrzeby sporządzania wniosków do sądów w sprawach
o wykroczenia;

22)       przygotowywanie materiałów na potrzeby sporządzania zawiadomień składnych do prokuratury w sprawach o przestępstwa;

23)       redakcja Biuletynu Informacji Publicznej;

24)       przygotowywanie projektów zaświadczeń;

25)       przygotowywanie projektów opinii;

26)       koordynacja całokształtu działalności kontrolnej prowadzonej na terenie województwa podlaskiego.

2.       Pracami Wydziału Inspekcji kieruje Naczelnik Wydziału Inspekcji.

§ 20.1.      Do głównych zadańWydziału Zwalczania Przestępczości Środowiskowej  należy:

1)       kontrola podmiotów korzystających ze środowiska w przypadku powzięcia uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa lub wykroczenia przeciwko środowisku;

2)       podejmowanie i prowadzenie czynności, o których mowa w art. 10b ustawy, wobec podmiotów korzystających ze środowiska w przypadku powzięcia uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa lub wykroczenia przeciwko środowisku;

3)       ujawnianie przestępstw przeciwko środowisku określonych w Kodeksie karnym oraz wykroczeń określonych w Kodeksie wykroczeń i przepisach odrębnych;

4)       nakładanie grzywien oraz sporządzanie wniosków o ukaranie do sądu, za wykroczenia ujawnione w wyniku zadań realizowanych przez Wydział;

5)       ujawnianie miejsc nielegalnego przetwarzania odpadów poza instalacjami, w tym nadzór szczególny nad wyrobiskami rekultywowanymi z wykorzystaniem odpadów oraz wyrobiskami niezrekultywowanymi po działalności górniczej;

6)       współdziałanie z Wydziałem i Działami Inspekcji w zakresie zadań kontrolnych inspekcji;

7)       współpraca z Wydziałem Prawnym w zakresie prowadzonych przez Wydział Zwalczania Przestępczości Środowiskowej działań pokontrolnych;

8)       współpraca  z Głównym Inspektoratem Ochrony Środowiska w Warszawie w zakresie zwalczania przestępczości środowiskowej;

9)       współpraca z Szefem Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych w zakresie niezbędnym do realizacji jego zadań ustawowych;

10)   współpraca z wojewódzkimi inspektoratami ochrony środowiska, Policją oraz innymi organami administracji publicznej w zakresie wykonywania zadań Wydziału Zwalczania Przestępczości Środowiskowej;

11)   prowadzenie spraw związanych z transgranicznym przemieszczaniem odpadów;

12)   wykonywanie kontroli ruchu drogowego w zakresie transportu odpadów we współpracy z inspektorami Inspekcji Transportu Drogowego, funkcjonariuszami Policji, Straży Granicznej lub Służby Celno-Skarbowej na zasadach określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 131 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 – Prawo o ruchu drogowym, w tym organizowanie akcji prewencyjnych kontroli transportów odpadów;

13)   kierowanie zatrzymanych pojazdów wraz z odpadami do wyznaczonych w wojewódzkim planie gospodarki odpadami miejsc postoju pojazdów na zasadach określonych w art. 24a ust. 1-2c ustawy z dnia 14 grudnia 2012r. o odpadach

14)   występowanie o udzielenie informacji kryminalnej zgromadzonej w Krajowym Centrum Informacji Kryminalnych oraz o udzielenie informacji uzyskanych przez organy ścigania oraz organy Krajowej Administracji Skarbowej uzyskane w toku czynności operacyjno-rozpoznawczych, niezbędne do wykonywania czynności o których mowa w art. 10b ust. 2 ustawy, na zasadach określonych w art. 10e ustawy;

15)   wykonywanie analiz niezbędnych do ujawniania i przeciwdziałania przestępstwom oraz wykroczeniom przeciwko środowisku, w tym typowanie podmiotów do kontroli planowych, pozaplanowych, interwencyjnych oraz na wniosek organów administracji publicznej lub podmiotów;

16)   prowadzenie rejestrów i ewidencji, związanych z realizacją zadań powierzonych;

17)   udzielanie informacji publicznej oraz informacji o środowisku i jego ochronie, dotyczących realizowanych zadań;

18)   przygotowywanie informacji, sprawozdań i raportów dla potrzeb organów administracji rządowej i samorządowej oraz innych organów uprawnionych do ich uzyskania, na podstawie przepisów odrębnych;

19)   wykonywanie innych zadań zleconych przez Wojewódzkiego  Inspektora.

2. Wydziałem Zwalczania Przestępczości Środowiskowej kieruje Naczelnik Wydziału.

3. Terenem działania Wydziału Zwalczania Przestępczości Środowiskowej jest teren województwa podlaskiego.

§ 21.1        Do głównych zadań Wydziału Prawnego należy:

1)          w zakresie zapewnienia obsługi prawnej Wojewódzkiego Inspektoratu:

a)   sporządzanie i ewidencjonowanie aktów wewnętrznych - aktów regulujących działalność Wojewódzkiego Inspektoratu;

b)  udzielanie porad prawnych, informacji i wyjaśnień w zakresie stosowania prawa;

c)   monitorowanie obowiązujących przepisów prawnych dotyczących działalności Wojewódzkiego Inspektoratu i informowanie kierownictwa o ich zmianach;

d)     współdziałanie przy przygotowywaniu projektów decyzji i postanowień wydawanych przez Wojewódzkiego Inspektora;

e)     prowadzenie spraw związanych z rozpatrywaniem wniosków o umorzenie, odraczanie lub rozłożenie na raty spłaty kar pieniężnych;

f)      prowadzenie postępowań administracyjnych w zakresie nakładania kar i opłat;

g)     współpraca z Wydziałem Inspekcji w zakresie realizowanych czynności kontrolnych i administracyjnych;

h)     prowadzenie całokształtu spraw związanych z udzielaniem pomocy publicznej.

2)          w zakresie organizacji i funkcjonowania Wojewódzkiego Inspektoratu:

a)   opracowywanie projektów statutu i regulaminu organizacyjnego Wojewódzkiego Inspektoratu i monitorowanie potrzeb ich modyfikacji oraz wprowadzanie zmian w ich treści;

b)  przygotowywanie projektów upoważnień dla pracowników Wojewódzkiego Inspektoratu do załatwiania spraw w imieniu Wojewódzkiego Inspektora, a także projektów pełnomocnictw Wojewódzkiego Inspektora oraz prowadzenie rejestru i zbioru tych upoważnień i pełnomocnictw;

c)   wykonywanie kontroli wewnętrznej w komórkach organizacyjnych Wojewódzkiego Inspektoratu;

d)  opracowywanie informacji i sprawozdań  z realizacji zadań Wydziału;

e)   prowadzenie spraw związanych z udostępnieniem informacji publicznej z zakresu działania Wydziału;

f)    redakcja Biuletynu Informacji Publicznej;

g)  koordynacja prac w zakresie prawidłowego terminowego tworzenia treści informacji publicznej udostępnianej na stronie BIP;

3)          w zakresie organizacji przyjmowania oraz załatwiania skarg i wniosków:

a)   prowadzenie rejestru skarg i wniosków oraz przekazywanie ich według właściwości;

b)  opracowywanie analiz i informacji dotyczących załatwiania skarg i wniosków.

2.     Pracami Wydziału Prawnego kieruje Naczelnik Wydziału Prawnego.

§ 22.1.      Do głównych zadań Wydziału Budżetu, Finansów i Egzekucji Należności  należy:

1)       prowadzenie całokształtu spraw finansowych związanych z działalnością Wojewódzkiego Inspektoratu jako jednostki budżetowej, zgodnie z obowiązującymi przepisami, w tym:

a)     prowadzenie ksiąg rachunkowych z wykorzystaniem informatycznego systemu finansowo-księgowego,

b)     sporządzanie sprawozdawczości budżetowej i finansowej,

c)     opracowywanie rocznego  projektu budżetu  i  planów finansowych oraz nadzór nad ich prawidłowym wykonaniem,

d)     opracowywanie projektu budżetu i planu finansowego w układzie zadaniowym,

e)     kontrola dowodów księgowych pod względem formalno-rachunkowym,

f)      prowadzenie kasy Wojewódzkiego Inspektoratu,

g)     dokonywanie bezgotówkowych płatności zobowiązań z wykorzystaniem elektronicznego systemu bankowego,

h)     odprowadzanie na rachunek budżetu państwa uzyskanych dochodów budżetowych
w terminach określonych przepisami,

i)      współpraca z bankiem w zakresie otwierania i zamykania rachunków bankowych dla Wojewódzkiego Inspektoratu oraz ochrony kryptograficznej podpisów osób upoważnionych do podpisywania w elektronicznym systemie bankowym,

j)      obsługa finansowo-księgowa środków na rachunku bieżącym jednostki (dochodów
i wydatków),

k)     obsługa finansowo-księgowa środków na rachunku depozytowym,

l)      obsługa finansowo-księgowa środków na rachunku Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych; obsługa finansowo-księgowa środków na rachunkach dotyczących poszczególnych kar nałożonych prawomocnymi decyzjami i redystrybucja tych środków na poszczególne fundusze,

m)   dokonywanie okresowych analiz realizacji dochodów i wydatków oraz wnioskowanie do Głównego Księgowego o podjęcie niezbędnych działań w celu likwidacji stwierdzonych nieprawidłowości,

n)     wnioskowanie przedsięwzięć zmierzających do oszczędnego gospodarowania środkami finansowymi,

o)     obsługa systemu TREZOR oraz współpraca z Podlaskim Urzędem Wojewódzkim w tym zakresie,

p)     sporządzanie prognoz wydatków budżetowych, harmonogramów oraz zapotrzebowań miesięcznych i dziennych środków na wydatki w systemie TREZOR,

q)     przygotowywanie projektów decyzji Wojewódzkiego Inspektora dotyczących przeniesień środków w planie finansowym, zgodnie z otrzymanym pełnomocnictwem od dysponenta wyższego stopnia,

r)      prowadzenie ewidencji księgowej operacji gospodarczych zgodnie z obowiązującymi przepisami,

s)      sporządzanie list płac pracowników w systemie płacowo-kadrowym,

t)      rozliczanie wynagrodzeń i zasiłków chorobowych,

u)     naliczanie i potrącanie comiesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz sporządzanie deklaracji do urzędu skarbowego,

v)     sporządzanie rocznych deklaracji PIT dla pracowników i urzędu skarbowego,

w)   sporządzanie list wypłat z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych oraz rozliczanie funduszu socjalnego według preliminarza,

x)     naliczanie miesięcznych składek i sporządzanie deklaracji do Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,

y)     naliczanie wypłat z bezosobowego funduszu płac (umowy zlecenia, umowy o dzieło)

z)     wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów o finansach publicznych, o rachunkowości, oraz aktów wykonawczych do tych przepisów dotyczących spraw finansowo-księgowych obowiązujących jednostki budżetowe oraz zarządzeń wewnętrznych Wojewódzkiego Inspektora;

2)       w oparciu o ustalone przepisy prawne, przygotowywanie niezbędnych dokumentów uruchamiających działania inwentaryzacyjne majątku Wojewódzkiego Inspektoratu oraz prowadzenie nadzoru i kontroli przebiegu tych działań w Wojewódzkim Inspektoracie i jego Delegaturach;

3)       zapewnienie prawidłowości zawieranych umów przez Wojewódzki Inspektorat pod względem finansowym;

4)       redakcja Biuletynu Informacji Publicznej;

5)       prowadzenie egzekucji należności pieniężnych.

2.     WydziałemBudżetu, Finansów i Egzekucji Należności  kieruje Główny Księgowy.

§ 23.1.   Do głównych zadań Wydziału Organizacji, Kadr i Szkolenia  należy:

1)          W zakresie organizacji i funkcjonowania Wojewódzkiego Inspektoratu:

a)     reprezentowanie Wojewódzkiego Inspektoratu we wszystkich sprawach w stosunkach z innymi urzędami i instytucjami, niezastrzeżonych dla Wojewódzkiego Inspektora
i jego Zastępcy,

b)     zapewnianie sprawnego funkcjonowania Wojewódzkiego Inspektoratu poprzez właściwą organizację pracy,

c)     prowadzenie spraw z zakresu współpracy międzynarodowej,

d)     przygotowywanie komunikatów i wystąpień dotyczących prowadzonej przez Wojewódzki Inspektorat współpracy międzynarodowej,

e)     sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem w Wojewódzkim Inspektoracie przepisów dotyczących ładu i porządku oraz dyscypliny pracy,

f)      zapewnienie racjonalnego wykorzystania czasu pracy i przestrzegania dyscypliny pracy i zasad porządku przez pracowników,

g)     wnioskowanie do Wojewódzkiego Inspektora o przeprowadzenie kontroli wewnętrznej w Delegaturach, bądź innych komórkach organizacyjnych oraz nadzorowanie realizacji wniosków pokontrolnych,

h)     nadzorowanie przestrzegania przepisów ustawy o ochronie danych osobowych,

i)      rejestracja baz i zbiorów danych osobowych w Biurze Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych,

j)      nadzorowanie zamieszczania informacji publicznych na stronie podmiotowej BIP,

k)     współdziałanie ze związkami zawodowymi,

l)      prowadzenie spraw związanych z koordynowaniem kontroli zarządczej;

2)          w zakresie kadr i szkolenia:

a)       wykonywanie zadań w zakresie kształtowania i realizowania efektywnej strategii zarządzania personelem, w tym polityki personalnej w służbie cywilnej,

b)      wykonywanie czynności wynikających z nawiązania i trwania stosunku pracy z członkami korpusu służby cywilnej i innymi pracownikami Wojewódzkiego Inspektoratu oraz czynności związanych z ustaniem stosunku pracy,

c)       prowadzenie spraw związanych z naborem kandydatów do pracy w Wojewódzkim Inspektoracie,

d)      organizowanie i prowadzenie spraw związanych z odbywaniem służby przygotowawczej przez pracowników służby cywilnej,

e)       prowadzenie spraw związanych ze szkoleniem pracowników, a w szczególności: planowanie i organizowanie szkoleń powszechnych i specjalistycznych oraz szkoleń w ramach indywidualnego rozwoju zawodowego pracownika służby cywilnej,

f)        organizowanie i koordynowanie prac związanych z dokonywaniem ocen członków korpusu służby cywilnej,

g)      prowadzenie akt osobowych pracowników Wojewódzkiego Inspektoratu,

h)      prowadzenie ewidencji czasu pracy pracowników Wojewódzkiego Inspektoratu,

i)        sporządzanie i przekazywanie do ZUS formularzy zgłoszeniowych,

j)        sporządzanie informacji, analiz i sprawozdawczości związanej ze sprawami personalnymi i szkoleniowymi,

k)      współdziałanie z komórkami organizacyjnymi w sporządzaniu opisów stanowisk pracy i ich aktualizacji,

l)        kierowanie pracowników na badania profilaktyczne,

m)     organizowanie i koordynowanie przebiegu praktyk zawodowych studentów i uczniów szkół średnich odbywanych w Wojewódzkim Inspektoracie,

n)       organizowanie staży absolwenckich i prac interwencyjnych,

o)      wnioskowanie do PUP o skierowanie osoby bezrobotnej na staż, prace interwencyjne itp.

p)      organizowanie i koordynowanie prac związanych z dokonywaniem wartościowania stanowisk pracy;

3)          w zakresie spraw informatycznych:

a)   prowadzenie spraw związanych z administracją sieci komputerowych oraz informatyką w Wojewódzkim Inspektoracie,

b)  współdziałanie z komórkami organizacyjnymi w zakresie bezpieczeństwa i ochrony informacji przetwarzanych i przechowywanych w systemach informatycznych Wojewódzkiego Inspektoratu i jego Delegatur,

c)   prowadzenie strony internetowej Wojewódzkiego Inspektoratu,

d)  pełnienie funkcji doradczej w zakresie użytkowania oprogramowania w Inspektoracie,

e)   prowadzenie konsultacji z użytkownikami systemu w zakresie korzystania z zainstalowanych programów,

f)    redakcja Biuletynu Informacji Publicznej,

g)  instalacja  i prowadzenie szkoleń związanych z wdrażaniem nowych programów,

h)  administrowanie i prowadzenie całokształtu spraw związanym z prawidłowym prowadzenie BIP,

i)    ochrona systemów i sieci teleinformatycznych oraz zabezpieczenie danych zgromadzonych w zasobach informatycznych Inspektoratu;

2.  Pracami Wydziału Organizacji, Kadr i Szkolenia kieruje Naczelnik Wydziału Organizacji, Kadr i Szkolenia.

§ 24.1.   Do głównych zadań Wydziału Administracyjno-Technicznego  należy:

1)          w zakresie zamówień publicznych:

a)   prowadzenie postępowań  o udzielenie zamówień publicznych  w Wojewódzkim Inspektoracie,

b)  przygotowywanie projektów umów, porozumień zawieranych przez Wojewódzkiego Inspektora,

c)   sporządzanie planów rocznych zamówień publicznych w Wojewódzkim Inspektoracie,

d)  prowadzenie rejestrów zamówień publicznych realizowanych w Wojewódzkim Inspektoracie,

e)   koordynowanie działań podejmowanych przez komórki organizacyjne w ramach przygotowania i przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego,

f)    prowadzenie rejestru umów zawartych w Wojewódzkim Inspektoracie,

g)  uczestnictwo w negocjacjach, których celem jest nawiązanie, zmiana lub rozwiązanie stosunku prawnego, a zwłaszcza umów;

2)          w zakresie organizacji i funkcjonowania Wojewódzkiego Inspektoratu:

a)     przygotowywanie pod względem organizacyjnym seminariów, konferencji, narad, szkoleń z zakresu działania Wojewódzkiego Inspektoratu,

b)      prowadzenie obsługi Wojewódzkiego Inspektoratu związanej z organizacją narad i spotkań;

c)       prowadzenie spraw związanych z edukacją ekologiczną,

d)     redakcja Biuletynu Informacji Publicznej;

3)          w zakresie pozyskiwania środków z funduszy europejskich i innych instytucji finansowych:

a)   prowadzenie spraw związanych z pozyskiwaniem środków ze źródeł zewnętrznych w tym : funduszy Unii Europejskiej, Narodowego Funduszu Ochrony  Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz  Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku i innych organizacji finansujących,

b)  nadzór nad realizacją wykonywania umów realizowanych ze źródeł zewnętrznych w tym : z funduszy Unii Europejskiej, Narodowego Funduszu Ochrony  Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz  Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku i innych organizacji  finansujących;

4)          w zakresie obsługi kancelaryjnej:

a)   pełnienie funkcji koordynatora czynności kancelaryjnych;

5)          w zakresie archiwizacji dokumentacji:

a)   prowadzenie Archiwum Zakładowego oraz współpraca z Archiwum Państwowym w Białymstoku,

b)  bieżący nadzór nad prawidłowością wykonywania czynności kancelaryjnych w Wojewódzkim Inspektoracie, w szczególności w zakresie doboru klas z wykazu akt do załatwianych spraw, właściwego zakładania spraw i prowadzenia spraw;

6)          w zakresie spraw gospodarczych:

a)   zapewnienie właściwych warunków pracy i funkcjonowania Wojewódzkiego Inspektoratu,

b)  opracowanie planu zakupów inwestycyjnych Wojewódzkiego Inspektoratu,

c)   prowadzenie spraw związanych z zakupem sprzętu i wyposażenia Wojewódzkiego Inspektoratu,

d)  realizacja zakupów na potrzeby Wojewódzkiego Inspektoratu,

e)   gospodarka odzieżą ochronną i roboczą,

f)    sporządzanie zbiorczego zestawienia informacji o zakresie korzystania ze środowiska i wysokości należnych opłat,

g)  sporządzanie zestawów danych o rodzajach i ilościach odpadów wytwarzanych przez Wojewódzki Inspektorat oraz gospodarowanie tymi odpadami;

7)          w zakresie transportu i konserwacji:

a)   prowadzenie spraw związanych z taborem samochodowym oraz zapewnienie usług transportowych na potrzeby Wojewódzkiego Inspektoratu,

b)  organizowanie i przeprowadzanie prac remontowych wykonywanych przez konserwatorów,

c)   utrzymanie w należytym stanie technicznym urządzeń technicznych i instalacji: wodociągowo-kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania, elektrycznej, odgromowej itp.,

d)  planowanie remontów i konserwacji budynków Wojewódzkiego Inspektoratu oraz nadzór nad ich realizacją,

e)   prowadzenie spraw z zakresu ochrony obiektów oraz utrzymania porządku i czystości,

f)    prowadzenie dokumentacji obiektów budowlanych należących do Wojewódzkiego Inspektoratu;

8)          w zakresie zarządzania majątkiem Wojewódzkiego Inspektoratu:

a)   administrowanie nieruchomościami Skarbu Państwa, będącymi w trwałym zarządzie Wojewódzkiego Inspektoratu,

b)  gospodarowanie środkami trwałymi i innymi składnikami majątku Wojewódzkiego Inspektoratu, w tym prowadzenie spraw związanych z ewidencją oraz zagospodarowaniem, likwidacją i zbyciem mienia ruchomego,

c)   prowadzenie spraw związanych z wyposażeniem pomieszczeń Wojewódzkiego Inspektoratu w sprzęt i urządzenia techniczne oraz zapewnienie ich prawidłowego funkcjonowania,

d)     prowadzenie całokształtu spraw związanych z ubezpieczeniem majątku Wojewódzkiego Inspektoratu,

e)   prowadzenie spraw dotyczących prenumeraty prasy, publikacji ogłoszeń w prasie oraz zlecenie wykonania pieczęci, stempli i tablic urzędowych na potrzeby Wojewódzkiego Inspektoratu;

9)          w zakresie obsługi sekretariatu:

a)   prowadzenie sekretariatu w siedzibie Wojewódzkiego Inspektoratu,

b)  prowadzenie rejestru materiałów pokontrolnych Najwyższej Izby Kontroli i innych jednostek kontroli, z kontroli przeprowadzanych w Wojewódzkim Inspektoracie i jego Delegaturach,

c)   wypisywanie delegacji służbowych oraz prowadzenie rejestru wydanych delegacji,

d)  prowadzenie ewidencji interesantów przyjmowanych przez Wojewódzkiego Inspektora i jego Zastępcę,

e)   prowadzenie książki kontroli zewnętrznych;

f)      obsługa korespondencji  Wojewódzkiego Inspektoratu

g)     udzielanie informacji klientom, a w razie potrzeby kierowanie ich do właściwych wydziałów lub stanowisk pracy,

2.  Pracami Wydziału Administracyjno-Technicznego kieruje Naczelnik Wydziału Administracyjno-Technicznego.

§ 25.      Do głównych zadań samodzielnego stanowiska pracy ds. przeciwpożarowych i bezpieczeństwa i higieny pracy należy:

1)       prowadzenie spraw dotyczących bhp w Wojewódzkim Inspektoracie, w tym prowadzenie szkoleń wstępnych ogólnych;

2)       nadzorowanie gospodarki odzieżą roboczą, ochronną oraz sprzętem ochrony indywidualnej;

3)       prowadzenie kontroli warunków bhp w Wojewódzkim Inspektoracie;

4)       sporządzanie sprawozdań dotyczących warunków bhp w Wojewódzkim Inspektoracie;

5)          zgłaszanie wniosków dot. wymagań bhp w procesach pracy w Wojewódzkim   Inspektoracie;

6)          ustalanie okoliczności oraz przyczyn wypadków przy pracy oraz udział w opracowywaniu       wniosków wynikających z badania przyczyn i okoliczności tych wypadków;

7)         współdziałanie z zakładowymi organizacjami związkowymi przy podejmowaniu przez   Wojewódzkiego Inspektora przedsięwzięć mających na celu poprawę warunków pracy;

8)       prowadzenie rejestrów, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dot. wypadków przy pracy i sporządzanie sprawozdawczości w tym zakresie;

9)       prowadzenie spraw ochrony przeciwpożarowej w obiektach Wojewódzkiego Inspektoratu.

§ 26.      Do głównych zadań samodzielnego stanowiska pracy ds. ochrony informacji niejawnych należy:

1)       zapewnienie ochrony informacji niejawnych, w tym stosowanie środków bezpieczeństwa fizycznego;

2)       kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji, w szczególności okresowa (co najmniej raz  na trzy lata) kontrola ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów;

3)       opracowanie i aktualizacja planu ochrony informacji niejawnych w Wojewódzkim Inspektoracie, w tym w razie wprowadzenia stanu nadzwyczajnego i nadzorowanie jego realizacji;

4)       organizowanie lub przeprowadzanie szkoleń w zakresie ochrony informacji niejawnych;

5)       prowadzenie zwykłych postępowań sprawdzających i kontrolnych postępowań sprawdzających oraz przechowywanie akt zakończonych postępowań;

6)       prowadzenie spraw związanych z wydawaniem przez Wojewódzkiego Inspektora pisemnych upoważnień uprawniających pracowników Wojewódzkiego Inspektoratu do dostępu do informacji niejawnych o klauzuli „zastrzeżone”;

7)       prowadzenie aktualnego wykazu osób zatrudnionych w Wojewódzkim Inspektoracie  albo wykonujących czynności zlecone, które posiadają uprawnienia do dostępu do informacji niejawnych oraz osób, którym odmówiono wydania poświadczenia bezpieczeństwa lub je cofnięto;

8)       rejestrowanie, przechowywanie i nadzór nad obiegiem i właściwym oznaczeniem dokumentów, a także wydawanie dokumentów zawierających informacje niejawne uprawnionym osobom;

9)       opracowanie dokumentów wewnętrznych wynikających z ustawy o ochronie informacji niejawnych.

§ 27.      Do głównych zadań samodzielnego stanowiska pracy ds. obronnych należy:

1)          realizacja zadań obronnych i obrony cywilnej zgodnie z zakresem działania określonym odrębnymi przepisami;

2)          opracowanie i utrzymanie w aktualności kart realizacji zadań operacyjnych wynikających z Planu Operacyjnego Funkcjonowania Województwa Podlaskiego w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa i wojny;

3)          wykonywanie zadań związanych z reklamowaniem osób od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i wojny;

4)          opracowanie i aktualizacja dokumentacji stałego dyżuru;

5)          planowanie i realizacja szkolenia obronnego.

ROZDZIAŁ VI

ZAKRESY DZIAŁANIA KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH DELEGATUR WOJEWÓDZKIEGO INSPEKTORATU

§28.1.    Do głównych zadań Działu Inspekcji należy:

1)          prowadzenie działalności kontrolnej w zakresie określonym w art. 2 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy;

2)          prowadzenie spraw związanych z udziałem Wojewódzkiego Inspektora w przekazywaniu do użytkowania obiektów lub instalacji realizowanych jako przedsięwzięcia mogące zawsze znacząco lub potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko;

3)          przygotowywanie projektów decyzji wstrzymujących działalność prowadzoną z naruszeniem wymagań związanych z ochroną środowiska lub naruszeniem warunków korzystania ze środowiska;

4)          prowadzenie spraw związanych z międzynarodowym przemieszczaniem odpadów;

5)          współdziałanie w akcji zwalczania poważnych awarii z organami właściwymi do jej prowadzenia;

6)          badanie przyczyn powstawania oraz sposobów likwidacji skutków poważnych awarii i nadzór nad ich usuwaniem;

7)          prowadzenie rejestru zakładów, których działalność może być przyczyną wystąpienia poważnej awarii, w tym zakładów o zwiększonym ryzyku wystąpienia awarii i o dużym ryzyku wystąpienia awarii w rozumieniu przepisów o ochronie środowiska;

8)          wykonywanie zadań związanych ze zbieraniem danych do Europejskiego Rejestru Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń oraz prowadzeniem Krajowego Rejestru Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń;

9)          wykonywanie zadań wynikających z rozporządzenia nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń w zakresie chemikaliów (REACH);

10)       prowadzenie postępowań administracyjnych w związku z naruszeniem wymagań ochrony środowiska, w tym przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych, zarządzeń, zaleceń oraz wystąpień pokontrolnych;

11)       prowadzenie spraw związanych z egzekucją obowiązków o charakterze niepieniężnym;

12)       współdziałanie w zakresie ochrony środowiska z innymi organami kontrolnymi, organami ścigania i wymiaru sprawiedliwości oraz organami administracji państwowej i rządowej, samorządu terytorialnego i obrony cywilnej, a także organizacjami społecznymi;

13)       prowadzenie rejestru decyzji o wymiarze kar pieniężnych i odroczeniu terminu płatności kar pieniężnych;

14)       nakładanie grzywien w drodze mandatu karnego za stwierdzone nieprawidłowości i uchybienia w zakresie przestrzegania przepisów o ochronie środowiska;

15)       przygotowywanie informacji i sprawozdań z zakresie swojej działalności dla potrzeb organów administracji rządowej i samorządowej;

16)       opracowywanie wniosków o ukaranie do sądu oraz wystąpień do prokuratury;

17)       kontrola wnoszenia opłat za korzystanie ze środowiska;

18)       opiniowanie raportów o bezpieczeństwie zakładów o dużym ryzyku;

19)       obsługa klientów w zakresie przyjmowania wniosków o interwencję, skarg i wniosków, informowania o obowiązujących przepisach prawa regulujących daną sprawę oraz przyjmowanie wymaganych dokumentów potrzebnych do rozpatrzenia sprawy;

20)       redakcja Biuletynu Informacji Publicznej;

21)       przygotowywanie projektów zaświadczeń;

22)       przygotowywanie projektów opinii;

23)       koordynacja całokształtu działalności kontrolnej prowadzonej na terenie województwa podlaskiego..

2.        Pracami Działu Inspekcji kieruje Kierownik Działu Inspekcji.

§ 29.      Do głównych zadań samodzielnego stanowiska pracy ds. administracyjno-technicznych należy:

1)      prowadzenie sekretariatu w siedzibie Delegatury;

2)      zapewnienie właściwego zabezpieczenia i ochrony majątku Delegatury;

3)         zapewnienie utrzymania porządku i czystości wszystkich pomieszczeń Delegatury, a także porządku wokół obiektów;

4)          dokonywanie zakupów na potrzeby Delegatury;

5)      zarządzanie sprzętem biurowo-administracyjnym w Delegaturze;

6)      prowadzenie w Delegaturze ewidencji pieczęci urzędowych;

7)      prowadzenie gospodarki transportowej;

8)      redakcja Biuletynu Informacji Publicznej.

ROZDZIAŁ VII

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 30.      Zasady i tryb wykonywania czynności kancelaryjnych w Wojewódzkim Inspektoracie i jego Delegaturach określa Instrukcja Kancelaryjna.

§ 31.      Realizacja zadań Wojewódzkiego Inspektoratu wymagająca posiadania szczególnych uprawnień lub umiejętności może być wykonywania na podstawie umowy cywilnej.

§ 32.      Komórki organizacyjne Wojewódzkiego Inspektoratu posiadają następujące symbole literowe:

1)      Wydział Inspekcji – WI;

2)      Wydział Zwalczania Przestępczości Środowiskowej – WZPŚ;

3)      Wydział Prawny – WP;

4)      Wydział Budżetu, Finansów i Egzekucji Należności  – WB;

5)      Wydział Organizacji, Kadr i Szkolenia - WO;

6)      Wydział Administracyjno-Techniczny – WA;

7)          Samodzielne stanowisko pracy ds. przeciwpożarowej oraz bezpieczeństwa i higieny pracy-  BHP;

8)      Samodzielne stanowisko pracy ds. ochrony informacji niejawnych – IN;

9)      Samodzielne stanowisko pracy ds. obronnych – O.

§ 33.      Komórki organizacyjne Delegatur Wojewódzkiego Inspektoratu posiadają następujące symbole literowe:

1)      Delegatura w Łomży:

a)   Dział Inspekcji – DIŁ;

b)  samodzielne stanowisko pracy ds. administracyjno-technicznych – SAŁ;

2)      Delegatura w Suwałkach:

a)   Dział Inspekcji – DIS;

b)  samodzielne stanowisko pracy ds. administracyjno-technicznych – SAS.

 

Załączniki

Przeczytaj o systemie i przetwarzanych w nim danych

Tożsamość administratora systemu
Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-583) przy Al. Ujazdowskich 1/3, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP dla osób wskazanych we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).
Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.
Tożsamość administratora danych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji.

Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu.
Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.
Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP
Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email mc@mc.gov.pl, pisemnie na adres siedziby administratora, lub na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych
Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl lub listownie – na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa.
W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.
Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania
Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).
Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych
Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.
Okres przechowywania danych
Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje.
Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.
Prawa podmiotów danych
Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod@mc.gov.pl.
Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych
Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247).
Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.



Zapoznałem się..